Výroční zpráva za rok 2024

12.05.2025 - 14:56

Vážená veřejnosti,

finanční arbitr a Kancelář finančního arbitra (dále jen „KFA“) si Vám dovolují předložit Výroční zprávu o své činnosti za rok 2024.

Předkládaná Výroční zpráva o činnosti finančního arbitra za rok 2024 obsahuje informace o působnosti finančního arbitra, výsledcích jeho rozhodovací činnosti a  nákladech na činnost finančního arbitra.

Finanční arbitr je zákonem č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi, ve znění pozdějších předpisů, zřízený orgán mimosoudního řešení některých spotřebitelských sporů na finančním trhu.

Úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti arbitra plní KFA, která je organizační složkou státu, účetní jednotkou a jejíž příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva financí.

Na finančního arbitra se ve sledovaném období mohl, bezplatně a bez potřeby být právně zastoupený, obrátit spotřebitel, který je ve sporu se svým poskytovatelem platebních služeb (resp. i potenciálním při nabízení platebních služeb), stavební spořitelnou, věřitelem nebo zprostředkovatelem spotřebitelského úvěru, životní pojišťovnou, obchodníkem s cennými papíry, investiční společností, investičním nebo pojišťovacím zprostředkovatelem, penzijní společností nebo zprostředkovatelem penzijního připojištění, penzijního doplňkového spoření,  směnárníkem, příjemcem jednorázového vkladu, osobou distribuující dlouhodobý penzijní produkt, osobou poskytující službu směny, případně osobou poskytující tyto finanční služby bez příslušného povolení.

Řízení se zahajuje pouze na návrh spotřebitele a finanční instituce je povinna se řízení účastnit. V řízení postupuje finanční arbitr podle pravidel stanovených v zákoně o finančním arbitrovi a podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, pokud zákon o finančním arbitrovi nestanoví jinak.

Finanční arbitr je povinen rozhodovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, nestranně, spravedlivě, bez průtahů a pouze na základě skutečností zjištěných v souladu se zákonem o finančním arbitrovi a zvláštními předpisy, tedy stejně jako obecný soud. Finanční arbitr je povinen usilovat o smírné řešení sporu.

Pokud dojde ke smírnému vyřešení sporu, finanční arbitr řízení zastaví (pro zpětvzetí nebo bezpředmětnost). Pokud ke smírnému vyřešení sporu nedojde, rozhoduje finanční arbitr ve věci. Pravomocné rozhodnutí finančního arbitra ve věci má účinky stejné jako pravomocné rozhodnutí obecného soudu, pokud proti němu strana sporu nepodá žalobu na nahrazení rozhodnutí finančního arbitra k obecnému soudu.

V roce 2024 bylo před finančním arbitrem zahájeno 5.683 řízení. To je o 114 % více než v předchozím roce. Celkem finanční arbitr v roce 2024 projednával více než 7.500 sporů a vyřídil více než 5.000 písemných a telefonických dotazů.

Finančnímu arbitrovi se ve sledovaném období podařilo pravomocně ukončit více než 4.100 sporů, nepravomocně bylo ke konci sledovaného období skončeno dalších téměř 170 sporů.

Průměrná délka řízení skončených v roce 2024 činila od okamžiku zahájení řízení do nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se řízení skončilo, 160 dnů. To sice představuje mírné prodloužení oproti 149 dnům v roce 2023, vzhledem k více než dvojnásobnému počtu vedených řízení se jedná o významné zrychlení. Od roku 2021 se finančnímu arbitrovi daří zrychlovat řízení, resp. zkracovat průměrnou délku skončených řízení při současném růstu jejich počtu.

K zajištění efektivního a rychlého rozhodování sporů byla ve sledovaném období přijata další systémová opatření spočívající v úpravách informačních systémů, které KFA využívá pro komunikaci s veřejností a vedení jednotlivých řízení. Ke zrychlení řízení současně přispělo, že finanční arbitr začal doručovat sdělení a výzvy a komunikovat se spotřebiteli jak zásilkami doručovanými do vlastních rukou prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo datovými schránkami, tak i prostřednictvím schránek elektronické pošty, případně telefonicky.

Systémové nebo závažné problémy vedoucí ke sporům finanční arbitr identifikoval stejně jako v předchozím období při posuzování úvěruschopnosti před poskytnutím spotřebitelského úvěru, v souvislosti se zneužíváním platebních prostředků a při poskytování investičních služeb retailovým zákazníkům.

KFA stejně jako v předchozích letech vynakládala pouze nezbytné výdaje na činnost finančního arbitra a provoz KFA. Většina veřejných zakázek, jichž se KFA účastnila, jsou veřejné zakázky zadávané centralizovaně Ministerstvem financí. Ostatní veřejné zakázky (rozvoj informačních systémů a jazyková výuka pro zaměstnance) organizuje KFA. KFA ani ve sledovaném období nevyužívala externí právní ani poradenské služby. Na nezbytné zahraniční a tuzemské pracovní cesty vysílala KFA pouze zástupce finančního arbitra, a to pouze v rámci plnění právními předpisy ukládaných povinností zahraniční spolupráce a osvěty.

Od roku 2020 je nezvyšující se počet systemizovaných míst pro zajištění řádného plnění povinností finančního arbitra i KFA jako samostatné organizační složky státu nedostatečný. Zaprvé, rok co rok dochází k výraznému zvýšení počtu nových sporů. Zadruhé, současně ve sledovaném a jemu předcházejícímu období došlo k dalšímu rozšíření sporné agendy finančního arbitra. Zatřetí, na KFA jako orgán státní správy dopadají mimo jiné i nové povinnosti související s kybernetickou bezpečností a digitalizací.

Výroční zpráva za rok 2024 je ke stažení: zde.

© 2025 Kancelář finančního arbitra | všechna práva vyhrazena