MasterCard: Počet kreditních karet v ČR poroste. O...

MasterCard: Počet kreditních karet v ČR poroste. O 20 procent ročně.

23.04.2009 - 14:45

Podle společnosti MasterCard Češi využívají "kreditky" značně odlišně než je běžné v zemích Západu. Potenciál k růstu ale kreditní karty mají. Trh kreditních karet má v ČR dle společnosti MasterCard před sebou silný růstový potenciál. Loni tvořil objem plateb kreditními kartami jen 6,7 procenta z celkového objemu uskutečněného všemi kartami. Meziročně ale objem plateb i počet transakcí kreditními kartami stoupl zhruba o pětinu a v následujících letech se toto tempo růstu má udržet. Tuto středu to na tiskové konferenci uvedl ředitel kanceláře MasterCard Europe pro ČR a Slovensko Pavel Javorský. V některých vyspělejších zemích převyšuje objem plateb kreditními kartami polovinu objemu všech karetních operací a vývoj v ČR má jít tímto směrem. Transakce na kreditních kartách v tuzemsku rostou mnohem rychleji než na debetních kartách, doplnil Javorský. Důvody jsou tyto: Kreditní karta slouží k využívání úvěru a k pořízení často není nutné mít v bance účet. Debetní karta je platební karta, která umožňuje čerpat vlastní prostředky uložené na bankovním účtu. Zatím je ale rozšířenost kreditních karet v ČR nízká. Kreditní karty nyní tvoří přibližně 30 procent z celkového počtu vydaných platebních karet, který převýšil deset milionů, uvedl MasterCard s odkazem na údaje vydavatelů platebních karet. Ve skutečnosti významnou část kreditních karet jejich držitelé vůbec nevyužívají. Češi mají kreditní karty často spojené se zadlužením a úvěrem, což v době zhoršené ekonomické situace zájem nezvyšuje. Pokud si "kreditku" pořídí, tedy podle průzkumu hlavně jako finanční rezervu pro případ nouze (31 procent) a pro okamžité získání větší hotovosti (16 procent). Jako prostředek k pravidelnému nakupování, jak se snaží kreditní karty představovat jejich vydavatelé, je vnímá jen sedm procent lidí. Zatímco v minulosti banky poskytovaly kreditní karty klientům, kteří je často vůbec nevyužívali, nyní si banky klienty více vybírají a také nabízejí karty s různými slevami za nákup zboží. Příkladem může Chytrá karta České spořitelny, karta Bene+ GE Money Bank nebo karta Výhodný nákup Citibank. Klientům se kreditní karta podle odborníků může při nakupování vyplácet, ale musí ji využívat aktivně, a ne ji brát jako rezervu pro případ nouze. Banky na poskytování karet také netratí. "Kreditní karty jsou pro banky ziskovější než debetní karty," uvedl Javorský. Průzkum navíc ukázal, že jednu z největších výhod kreditních karet - bezúročné období - ve skutečnosti využívá jen čtvrtina držitelů. Zbytek tedy platí úroky z čerpání úvěrů. O trhu kreditních karet v USA se hovoří jako o možné větší hrozbě než o trhu hypoték, který nastartoval finanční krizi. To ale český případ dle MasterCard není. Platební morálku českých držitelů platebních karet hodnotí Javorský přes mírné zhoršení z poslední doby za velmi dobrou. "Současná úroveň zadlužení je nižší než ve vyspělých zemích," řekl.

© 2024 Kancelář finančního arbitra | všechna práva vyhrazena